Menu

  • Strona główna
  • Nasza oferta
  • Strony internetowe
  • Kampanie internetowe
  • Skontaktuj się z nami!

© 2016 Agencja Reklamowa GreenFly Rzeszów | Theme by Theme in Progress | Proudly powered by WordPress

GreenFlyZ nami polecisz dalej!
v

Dlaczego grafik powinien mieć silną psychikę?

grafik
7 maja 2017Agencyjne Standard

Niedawno obchodziliśmy Światowy Dzień Grafika i rysunku graficznego (27 kwietnia). Z tej okazji przygotowaliśmy grafikę „utkaną” z najczęstszych reakcji klientów agencji reklamowej (i pewnie nie tylko) na wycenione lub zamówione projekty graficzne.

W tym artykule postanowiliśmy je skomentować chociaż czasami naprawdę szkoda… słów 😉 Im dłużej jesteśmy na rynku, tym bardziej dochodzimy do wniosku, że niektóre zachowania klientów wynikają, po prostu, z totalnej nieświadomości= niewiedzy= ograniczenia= braku wyobraźni (to są najładniejsze określenia, jakie znamy).

Ale przejdźmy do konkretów:

logo

Gdybyś umiał to byś nie przychodził do agencji reklamowej, tylko zrobiłbyś sobie logo sam. Ale niestety nie umiesz prawda? Albo wydaje Ci się, że umiesz. Grafik umie i robi Twoje logo w 5 minut lub w 4 godziny. To zależy od mnóstwa szczegółów, o których nie masz pojęcia, bo nie jesteś grafikiem i się nie znasz.

Grafik tworząc Twoje logo odwołuje się do psychologii koloru, bo wie, że Twój klient lubi kolor zielony, dzięki czemu Twoje zielone logo wzbudzi w nim przyjemne emocje. Następnie grafik nadaje kształt Twojemu logo oraz dodatkowe treści „ukryte” (np. w białej przestrzeni logo), aby mózg Twojego klienta stworzył pozytywny kontekst dla obrazu, który widzi w Twoim logo. Grafik tworząc logo, tak naprawdę, tworzy całe centrum kontaktu Twojej marki z Twoim klientem. Doceń to i nie poprawiaj! Ty się na tym nie znasz! Grafik się na tym zna, bo jest wykształconym specjalistą, którego 1 godzina pracy kosztuje x zł (w zależności od stażu pracy, doświadczenia, demografii). Być może stworzy Twoje logo w 5 minut, ale ma do tego pełne prawo, ponieważ kształcił się i pracował w tym kierunku po to, żeby umieć stworzyć Twoje logo w 5 minut i wziąć za swoją pracę pieniądze, które mu się należą tak samo, jak neurologowi za konsultację medyczną. Koniec kropka. Jeśli się z tym nie zgadzasz to narysuj sobie logo w ogólnodostępnym programie dla początkujących grafików i nie przychodź poprawiać grafików w agencji reklamowej. Szkoda Twoich i naszych nerwów (a w szczególności nerwów naszego grafika). Życzymy Ci powodzenia! Pamiętaj tylko, że każda drukarnia i każdy producent gadżetów reklamowych, a nawet agencja interaktywna będzie potrzebowała od Ciebie loga wektorowego, a nie malutkiego .jpg 🙂

Logo to oczywiście tylko przykład…

Chodzi o cenę projektu graficznego. Weźmy na przykład wizytówki. Klient chce wydrukować 200 sztuk wizytówek i nie ma projektu lub ma tylko zdjęcie projektu, bo firma, która mu kiedyś drukowała, dała mu tylko zdjęcie projektu i … upadła. Hmmm, ciekawe dlaczego? Może nie pobierała pieniędzy za projekty graficzne? Trzeba zatem projekt zrobić lub odwzorować. I to nie jest żadne wrzucenie w komputer. Komputer i zainstalowany na nim (drogi!) program graficzny (lub kilka programów) obsługuje osoba zwana grafikiem. Jej praca polega na opracowywaniu projektów i składzie do druku. Każda szanująca się agencja reklamowa lub nawet drukarnia zatrudnia takiego specjalistę. Grafik DTP pobiera wynagrodzenie za swoją pracę, a jego szef opłaca jego składki, jego komputer, licencje jego programów graficznych, media w biurze, wodę, kawę, herbatę itp. itd. W związku z tym, Ty, drogi kliencie płacisz za projekt graficzny, który jest wynikiem pracy grafika. 60 zł netto za projekt graficzny Twojej wizytówki to nie jest dużo w porównaniu z w.w. kosztami. Do tego dochodzi jeszcze VAT dla państwa.

P.S. Jeśli cena wydaje Ci się za wysoka to miej trochę honoru i nie negocjuj (to nie jest targ staroci). Poszukaj studenta, który zrobi Ci projekt za 20 zł i naniesie milion poprawek, które na pewno mu zgłosisz, bo przecież Ty wiesz lepiej.

Wizytówki to oczywiście tylko przykład…

deadline

Nasze ulubione dedlajny i asapy. Zapomnij drogi kliencie o tym, że wydrukujemy Ci katalog na jutro tylko dlatego, że wysłałeś teksty dzisiaj. Nie jesteś pępkiem świata. Oprócz Ciebie są, na szczęście, zdyscyplinowani Klienci (czasem zdarzają się perełki w postaci klientów, którzy planują swoje działania reklamowe), którzy długo przed Tobą złożyli zamówienie i nasz grafik pracuje na ich sukces, bo:

  • byli pierwsi
  • zasługują na to
  • szanujemy ich
    Dlatego uświadom sobie, że grafik ma kilka dni roboczych ( w zależności od stopnia trudności i nawału pracy) na wysłanie do Ciebie wstępnej propozycji projektu. A gdzie poprawki? Chyba sam nie wierzysz, że ich nie wniesiesz? Zazwyczaj masz 3 poprawki w cenie, a kolejne są dodatkowo płatne, żebyś się nie rozpędził 😉 Po ostatecznym zaakceptowaniu projektu grafik musi przygotować pliki do druku i zlecić druk, a drukarnia też ma swoje terminy (maszyny nie stoją i nie czekają na Ciebie). Zatem pomyśl o katalogu dużo wcześniej, bo firmy, które dotąd robiły dla Ciebie „na już”, „już” mogą nie istnieć.

I znowu. Jeśli terminy Ci nie odpowiadają to zapraszamy do konkurencji, która reprezentuje Twój poziom świadomości.

Katalog to oczywiście tylko przykład…

foto

Na koniec prawdziwa perełka. Wyobraź sobie, że zlecasz wykonanie strony www i nie dajesz swoich zdjęć tylko „każesz” grafikowi szukać zdjęć w Internecie. Serio? Chcesz reklamować swoją markę darmowymi zdjęciami z sieci? Chcesz, aby nasz grafik tracił czas na szukanie za Ciebie zdjęć z Twojej branży? A potem powiesz jeszcze, że to nie o takie chodziło? Jeśli na początku współpracy umawiasz się na extra usługi typu: szukanie zdjęć lub kupowanie zdjęć z płatnych stocków i Ty pokrywasz koszty licencji i czasu pracy grafika to ok, nie ma problemu. Jeśli natomiast w trakcie pracy zlecasz takie „dodatkowe” usługi to niestety, ale musisz się liczyć z rekalkulacją lub po prostu podziękowaniem za współpracę.

Strona www to oczywiście tylko przykład…

Roast.

 

 

 

 

 

 

Napisz komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

  • Agencyjne

Ostatnie wpisy

  • Pozycjonowanie marki w sieci
  • Marketing internetowy czym jest teraz i jak jest realizowany?
  • Większa sprzedaż offline dzięki reklamom online
  • Agencja reklamowa 2022: przedsiębiorcy planują zwiększyć budżet na reklamy w social mediach
  • Dlaczego grafik powinien mieć silną psychikę?

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    • marzec 2022
    • luty 2022
    • maj 2017
    • marzec 2017
    • luty 2017
    • styczeń 2017
    • grudzień 2016
    • listopad 2016
    • październik 2016