5 filarów współczesnej strony internetowej

Jeśli odwiedzasz nasz blog, z pewnością jesteś zainteresowany tym, co dzieje się we współczesnym Internecie. Niemal definitywnie pojęcie strony internetowej nie jest Ci obce. Czy wiesz jednak, jak powinien przebiegać proces jej tworzenia, aby zakończył się możliwie szybko i bez komplikacji? Zapraszam do lektury mojej subiektywnej listy, którą kieruję się w procesie kreacji.
Od zera do bohatera – Pomysł
Sam pomysł jest niesamowicie prosty – każdy z nas ma ich co najmniej kilka dziennie. Aby wyróżnić się z tłumu, należy dążyć do ich realizacji. Co składa się na “pomysł” w kontekście strony internetowej? Poszczególne elementy są bardzo podobne do tego, co należy rozważyć przy tworzeniu biznesu.
Jasno określony cel ułatwi stworzenie witryny ukierunkowanej do naszej grupy docelowej. Może to być strona zachęcająca do kontaktu, zakupu produktu lub najzwyczajniej w świecie – ułatwienia dostępu do informacji. Z pewnością wyobrażasz sobie, jak strony stworzone z konkretnym zamiarem będą się od siebie różnić.
Warto na bieżąco odnotowywać postępy w poszczególnych zadaniach. Oczywistym jest, że bez projektu graficznego nie przystąpimy do realizacji kodu. Również bez schematu zachowania się strony na urządzeniach mobilnych, treści, z niemal pięciokrotnie większego ekranu, będą chaotyczne i ciężkie w odbiorze. Dobry plan i harmonogram ułatwi także całemu zespołowi pracę, a zaznaczanie kolejnych zadań jako wykonane, świetnie wpłynie na motywację.
Nie bez znaczenia jest również ryzyko w projekcie. Jeżeli planujesz uruchomić kampanię reklamową Twojego nowego produktu na początku nowego roku – warto zadbać o przygotowaną, przetestowaną i zakończoną dużo wcześniej stronę produktową, prawda?
Grafik płakał jak projektował – Design
Skoro wiemy już w jakim celu chcemy pozyskiwać użytkowników na stronie, warto zadbać, aby ich wrażenia z wizyty były jak najlepsze. Nie od dziś wiadomo, że strona nie ma podobać się nam – ma podobać się naszemu klientowi. Warto zapytać znajome osoby, znajdujące się w grupie potencjalnych klientów, czy układ strony jest przejrzysty, a nawigacja i poszczególne funkcjonalności, proste w obsłudze i oczywiste. W końcu dyskietka, chociaż zapomniana dobrych parę lat temu, nadal, w świadomości użytkownika oznacza “zapisz” i jest gwarancją świetnego User Experience. To jest tworzenie stron www.
Warto również zdać się na doświadczonego grafika w kwestii nieszablonowych i oryginalnych koncepcji witryny. Wyjątkowa i kreatywnie zrealizowana strona jest z pewnością ogromną atrakcją dla odbiorców związanych z branżą IT, ale niekoniecznie zwiększy ilość konwersji wśród klientów, a nawet może ich zniechęcić.
U mnie działa – Development
Nie bez znaczenia jest także wybór systemu, na podstawie którego wykonamy stronę i warto ustalić to z zespołem technicznym już na początku. Panel do samodzielnego zarządzania treścią to kuszący wybór dla wielu odbiorców, ale jeżeli strona nie będzie aktualizowana zbyt często – czy naprawdę jest on potrzebny?
Oddzielną kwestią jest wybór technologii używanej po stronie serwera. Nowy i popularny język programowania lub framework kusi świeżością, choć nie zawsze jest najlepszym wyborem. W przypadku dużych aplikacji lub systemów wymagających stabilności na poziomie Always-On dużo lepiej zdać się na sprawdzone rozwiązania o solidnej podstawie.
Próbowałeś wyłączyć i włączyć jeszcze raz? – Infrastruktura
Z pewnością jednym z najbardziej kluczowych składników jest wybór optymalnej infrastruktury dla naszej strony lub aplikacji. Prosta wizytówka “poradzi sobie” na tanim hostingu współdzielonym, podczas gdy intensywnie reklamowana i rozbudowana strona korporacji będzie wymagała potężnego serwera dedykowanego.
Inwestycja w odpowiednie doradztwo i zasoby sprzętowe pomogą zapewnić nieprzerwany, łatwy i przyjemny dostęp do odpowiednich treści bez zbędnej eskalacji kosztów. Szybkość i stabilność świadczenia usług wpływa także na pozycjonowanie – wyszukiwarki w dążeniu do zwróceniu użytkownikowi jak najlepszych wyników preferują strony solidne, na których można polegać.
Kryształowa kula mi się zepsuła – Zmiany na stronie.
Żaden z nas nie jest alfą i omegą. Mimo łącznego doświadczenia zespołu dłuższego niż cały okres istnienia Internetu, nie sposób w pełni przewidzieć, jak użytkownicy zareagują na poszczególne elementy strony. Idealnym rozwiązaniem są tutaj testy A/B/X – stworzenie kilku wariantów witryny i ciągła analiza ich wpływu.
Narzędzi do przeprowadzania takich testów jest cały ogrom, ale z pewnością każdy słyszał o Google Analytics. Rosnącą popularnością cieszy się także Hotjar – kompleksowy pakiet usług, umożliwiających (oczywiście w pełni anonimowe) śledzenie zachowań użytkowników, poziomu „wypełnialności” formularzy, a nawet tworzenie ankiet wprost pytających o oczekiwane zmiany lub niewygodne funkcjonalności.
Podsumowanie
Z pewnością nie udało mi się przedstawić pełnego spektrum każdego z przytoczonych filarów – każdy z nich z osobna musiałby być serią. Mam nadzieję, że przedstawione elementy ułatwią zrozumienie procesów, które są konieczne przy tworzeniu strony internetowej. Prawidłowe pokierowanie projektem zarówno ze strony klienta, jak i wykonawcy przyspieszy jego wdrożenie – a to, jak widać, dopiero początek drogi w Internecie. Warto zadbać o to, by Twoja nowa witryna była jak najlepsza dla odbiorcy i działała zgodnie z oczekiwaniami.
Napisz komentarz